Ուսանողները սիրում էին Ռոնկոնիին, իսկ նա մինչև վերջ մնաց ուսուցիչ նրանց համար

Իր ընթերցողներին տեղեկացնելով այդ տխուր լուրի մասին, ռուսական «Տեատրալ» հանդեսի թղթակից Անաստասիա Լաբանովան Ռոնկոնիի մահն իտալական թատրոնի համար համարում է անհավանական մեծ ողբերգություն:
Նա նշում է, որ Լուկա Ռոնկոնիին վստահաբար կարելի է անվանել խոշոր ռեժիսոր, ում ստեղծագործական մեթոդը համատեղում էր իր իտալական բեմի համար շատ հազվադեպ երկու որակներ. մեծ թատերական ձևի հետ աշխատելու ունակություն և, դրա հետ միասին, միշտ բաց և պատրաստակամ պահվածք փորձարարության նկատմամբ:
Ժամանակին Ռոնկոնին հեղաշրջեց իտալացի հանդիսատեսի պատկերացումները թատրոնի մասին՝ հորինելով տարածության դրամատուրգիան: Նա ստիպում էր դերասաններին աշխատել անհարմար դեկորացիեաների մեջ, համարձակորեն վերաձևում էր բեմահարթակը՝ այն մեկ թեքելով անհավանական անկյունով, մեկ հարթակը կոտորակելով մի քանի ինքնավար գոտիների: Սակայն, չնայած թատերական ձևի նկատմամբ այնքան մեծ ուշադրությանն ու հոգատար վերաբերմունքին, նրա ներկայացումները շատերը հիշում են դերասանական վառ կերպարներով, որոնք հոգեբանորեն մշակված էին և միշտ ունեին ընդհանրացնող վառ գծեր, ենթատեքստ և փոխաբերական բովանդակություն:
Ռոնկոնիի հետ թեկուզ մեկ անգամ աշխատած դերասանների ոճն անվանում են «ռոնկոնիական»: Դա ռեժիսորական ձեռագրի յուրօրինակությունը և ճանաչելիությունը ընդգծող հատկանիշ է:
Նրա մահով իտալական թատրոնը փակում է բեմական ավանգարդի հսկայական մի բաժին: Իսկ թե ինչպիսին են լինելու գրվելիք նոր էջերը, դեռ հայտնի չի: Այն դեռ պետք է գրվի:
Ռոնկոնին ծնվել է Թունիսում, 1933թ.-ին: 50-ականներին տեղափոխվել է Հռոմ, որտեղ ավարտել է Թատերական արվեստի ակադեմիան և սկսած 1963 թ.-ից ակտիվորեն գործունեություն է ծավալել թատրոնում: Արդեն 1966 թ.-ին Միդլթոնի և Ռոուլի «Վրիժառուի ողբերգությունը» պիեսի պրեմիերայից հետո քննադատները սկսեցին խոսել նրա մասին՝ որպես իտալական առաջատար թատերական փորձարարի: Դա այն ժամանակ էր, երբ Իտալիայի թատրոնը, անցնելով ռեժիսուրայի կայացման փուլը, որը շնորհիվ Վիսկոնտիի և Սթրելլերի հաստատվեց որպես ինքնուրույն մասնագիտություն, վերջապես դուրս պրծավ մի կողմից՝ ամենօրյա կյանքը ռոմանտիկականացնող և կենցաղային մանրուքների վրա բևեռվող նեոռեալիզմի ազդեցությունից, իսկ մյուս կողմից՝ թատրոնը, սեփական լեզուն ձևավորելու մղումով, ազատվեց գրականության վրա կենտրոնացումից, տեքստից ու դերասանից ունեցած կախվածությունից: Այդպիսին էր Լուկա Ռոնկոնիի և Կարմելո Բենեի սերունդը, որոնց հաճախ են համեմատում իրար հետ:
Բենեի բանաստեղծական, շատ դեպքերում ներզգացական ոճը մոտ չէր Ռոնկոնիի չափած-ձևած և ճշգրիտ միզանսցեններով, դերասանների սառը օտարվածությամբ և լաբորատոր վերլուծություններով ձեռագրին: Բայց և այնպես, նրանց միավորում էր թատերական նոր լեզու գտնելու մանրակրկիտությունը և նրբամտությունը: Կարմելո Բենեն, չնայած իր էքսցենտրիկ բնավորությանը, ինչպես և Լուկա Ռենկոնին, վստահ և ճշգրիտ ստեղծում էր իր ներկայացումների բաղադրիչները, համարձակորեն ընթանում էր ձևից, հերոսից, գաղափարից դեպի դրանց ապակառուցումը: Ռենկոնին, ինչպես և Բենեն, ժխտում էր գրականության առաջատար նշանակությունը թատրոնում և գտնում էր, որ դրամատուրգիան ներկայացման բոլոր բաղադրիչների համագործակցության արդյունքն է, այն չի կարող ծագել անկախ:
Չնայած ոճական լրջագույն տարբերություններին, երկու ռեժիսորներն էլ դարձան առաջին մարտիկները, ովքեր պայքարում էին դասական թատերական ձևի դեմ, որը 50-ական թվականներին իտալական բեմում ռեժիսորի դիրքերի ամրապնդման հարցում անհրաժեշտ էր:
Ռոնկոնիի կարևոր քայլերից էին թատերական տարածության տրանսֆորմացման նրա ձեռքբերումները: Այս բարեփոխումը պայմանավորված էր 60-ականների երկրորդ կեսի դրամատուրգիայի ճգնաժամով: Ռեժիսորները, ժամանակին համահունչ նոր գրականության բացակայության պայմաններում, իրենց ուշադրությունը կենտրոնացրին գեղարվեստական կերպարի վրա, անբարբառության վրա: Ռոնկոնիի առաջին ներկայացումներից մեկը «Կատաղած Ռոմանը», որը բեմականացվել էր ըստ Լյուդովիկոս Արիոստոյի ասպետական պոեմի, դարձավ իտալական և եվրոպական թատրոնի ուղենիշային ներկայացումներից մեկը: Դա ճշմարիտ հայտնագործություն էր, որը հեղաշրջեց Իտալիայի թատերական աշխարհը: Լուկա Ռոնկոնին այդ ներկայացման մեջ առաջարկում էր թատերական տարածության կառուցման նոր տիպ: Դա միաժամանակյա թատրոնի նոր տիպ էր:
Գործողությունները ծավալվում էին փակ ծածկի տակ, որտեղ հանդիսատեսներն ու դերասանները հավասարեցվում էին իրենց իրավունքներում: Տարածությունը կայուն չէր, հանդիսատեսները շարժվում էին՝ շրջանցելով բազմաթիվ փայտե հարթակները, դեկորացիաների մասերը տեղափոխում էին մի տեղից մեկ այլ տեղ: Գործողության ամբողջացման, դրա անընդհատ տարածքային զարգացման սկզբունքը դրված էր ներկայացման հիմքում: Հազվադեպ պահպանված լուսանկարներից մեկում պատկերված է տեխնիկական ոչ բարդ սարքի միջոցով վերև բարձրացված փայտե թևավոր ձիու կմախքին նստած միջնադարյան ասպետ: Ռոնկոնին երբեք չէր մտահոգվում թատրոնի պայմանականության բացահայտման, նրա ներսը ցուցադրելու համար; «Կատաղած Ռոմանում» Արտոյի միտքն այն մասին, որ թատրոնը բոլորովին էլ չի հանդիսանում էզոթերիկ խաղ ինտելեկտուալների համար, այլ պետք է դառնա ժողովրդական իսկական տոնակատարություն, ինչպես կրկեսը կամ կաբարեն, գտնում է արտահայտիչ հաստատում:
Ռոնկոնին բեմադրում էր իր ներկայացումները ոչ մեծ սենյակներում, հսկայական արդյունաբերական գործարաններում, ջրի վրա, նա խաղում էր թատերական տարածության հետ, ամեն անգամ կոտրելով սովորական դարձած թատերական ներկայացման ճարտարապետությունը, նա նորովի է դասավորում հարաբերությունները հանդիսատեսի հետ: Այսպես, աշխատելով Արիստոֆանի պիեսների հետ, որոնք նա հավաքել էր «Ուտոպիա» անունն ստացած ներկայացման մեջ, Ռոնկոնին պատրաստել էր մի ամբողջ շքերթ, որը կազմված էր մարդատար ու բեռնատար ավտոմեքենաներից և աէրոպլանից:
Լուկա Ռոնկոնին առավել վառ հետք է թողել իտալական ավանգարդի առաջին ալիքի պատմության մեջ:
Անցյալ դարի 60-ականների սկզբից մինչև 70-ականների վերջը առանձնանում է թատերական մեծ վերելքով: Այդ շրջանում ի հայտ են գալիս ինչպես ռեժիսորների, այնպես էլ դերասանների հսկայական թվով նոր անուններ: Թատրոնի պատմաբանները տասնամյակներ անց նրանց պետք կոչեին «վայրենիներ» և, առանց երկմտելու կարելի արձանագրել, նրանց գլխավորում էր Լուկա Ռոնկոնին:
Ավանդական թատրոնը 70-ականներին գահնկեց արվեց ավանգարդի հետ տասնամյա «պատերազմից» հետո: Սակայն 80-ականներին որոշ ռեժիսորներ, այդ թվում նաև Լուկա Ռոնկոնին, փորձ արեցին վերադառնալ բարձր դրամատուրգիային և տեքստին, որից անկախ լինելն ապացուցել էին նախորդ տասնամյակի ընթացքում: Ռոնկոնին բեմադրում է Եվրիպիդեսի, Չեխովի, Դոստոևսկու աշխատանքները, Պիրանդելոյի «Սարի հսկաներ» յուրահատուկ գործը: Նա, ինչպես ոչ այլ մեկը, կարող էր ընթերցել տեքստը խորը և ամեն անգամ նորովի: Իսկ մի փոքր ավելի ուշ Ռոնկոնին բեմադրեց ավելի քան 60 դասական օպերա, որոնց ընթերցումները նրա կողմից դարձան եվրոպական օպերային թատրոնի հեղափոխական նվաճումներ: Իտալացի քննադատները նրան անվանեցին նոր մեկնաբանությունների ոճի գյուտարար, որոնք մակնիշվեցին հակա-դասական, հակա-նատուրալիզմ, հակա-ողբերգություն տերմիններով:
Ռոնկոնին այն հազվադեպ ռեժիսորներից է, ով սիրում և աշխատում էր ժամանակակից դրամատուրգիայի հետ: Երեք տարի առաջ նա «Պիկկոլո»-ում բեմ բարձրացրեց տնտեսական ճգնաժամի մասին պատմող «Խուճապ» ներկայացումն՝ ըստ երիտասարդ արգենտինացի դրամատուրգ Ռաֆայել Սպրեգելբուրդի պիեսի: Այս բեմադրությունը 70-ամյա վարպետը ներկայացրեց անհավատելի կենդանի և աշխույժ եղանակներով, հրատապ թեմայի բոլոր նրբերանգները հանդիսատեսին հասցնողի թարմ ու նոր վարպետությամբ:
Նա այն մարդկանցից էր, ովքեր լավ էին հասկանում իրենց ապրած ժամանակաշրջանը, զգում էին այն և իրենց զգացածը կարողանում էին վերածել թատերական նյութի: Այդ նյութը Ռոնկոնիի մոտ մի կողմից օժտված էր խորությամբ և իմաստությամբ, մյուս կողմից՝ զրուցում էր երիտասարդ հանդիսատեսի հետ՝ նրան հասկանալի լեզվով:
Ընդամենը մեկ տարի առաջ պրոֆեսոր Ալբերտո Բենտալիոն, իտալացի հայտնի թատերագետը, Միլանի պետական թատրոնում կազմակերպել էր իր ուսանողների հանդիպումը Ռոնկոնիի հետ: 500 տեղանոց դահլիճը լցվել էր անհնարինության չափ: Շատերը կանգնած էին պատերի երկայնքով շարված և հետաքրքրությամբ լսում էին Ռոնկոնիին: Հանդիպումից հետո դահլիճը կանգնեց և ծափահարեց: Ռեժիսորին բաց չէին թողնում 10 րոպե:
Թատերական լաբորատորիային մասնակցելու խնդրանքով, որը նա անցկացնում էր գրեթե ամեն ամառ, 2015թ-ի համար երիտասարդ արտիստներից արդեն ստացվել էր 600 դիմում: Ուսանողները սիրում էին Ռոնկոնիին, իսկ նա մինչև կյանքի վերջը մնաց ուսուցիչ նրանց համար:
Այս օրերին Միլանի «Պիկկոլո» թատրոնը ցուցադրում է Ռոնկոնիի բեմադրած «Լեմանի եռերգությունը» ներկայացումը: